Firma Boehringer Ingelheim ogłosiła satysfakcjonujące wyniki finansowe za rok 2013
• Wartość sprzedaży netto wyniosła około 14,1 mld EUR
• Przychód operacyjny wzrósł do 2,1mld EUR, natomiast rentowność sprzedaży netto do 15%
• Wzrosły wskaźniki płynności i kapitału własnego
• Ponownie poczyniono znaczące, nastawione na przyszłość inwestycje w badania i rozwój oraz aktywa materialne
Ingelheim, Niemcy, 15 kwietnia2014r. – Prowadząca działalność naukowo-badawczą firma farmaceutyczna Boehringer Ingelheim ogłosiła satysfakcjonujące wyniki finansowe za rok 2013. Mimo trudnych wyzwań firmie udało się zwiększyć przychód operacyjny oraz rentowność sprzedaży netto. Wartość sprzedaży netto wyniosła ok. 14,1mld EUR, co stanowi wzrost o 1,4% po korekcie walutowej (–4,3% w ujęciu w EUR). Oznacza to poprawę rentowności sprzedaży netto o 2,4 punktu procentowego (wzrost do 15%). Firma spodziewa się, że w bieżącym roku finansowym wartość sprzedaży netto utrzyma się na poziomie porównywalnym z rokiem 2013. Boehringer Ingelheim zatrudnia obecnie ponad 47400 pracowników na całym świecie, czyli o trzy procent więcej niż w roku ubiegłym.
„W 2013 roku firma Boehringer Ingelheim osiągnęła liczne sukcesy, ale też stanęła przed trudnymi wyzwaniami” – stwierdził prof. Andreas Barner, prezes Zarządu Boehringer Ingelheim, podczas dorocznej konferencji prasowej w Ingelheim. „Naszym priorytetem pozostaje długofalowy rozwój firmy”. W 2013 roku wprowadziliśmy na rynek dwa nowe produkty: afatynib – stosowany w leczeniu celowanym określonej postaci rakapłuca oraz olodaterol w inhaltorze Respimat® - stosowany w leczeniu przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP).
Planowane kolejne nowe produkty
W ciągu dwóch kolejnych lat Boehringer Ingelheim planuje wprowadzić na rynek ponad dziesięć nowych produktów stosowanych w ośmiu wskazaniach: cukrzyca, POChP, astma, rak płuca, samoistne włóknienie płuc (SWP – choroba rzadka), rzadka postać białaczki (OBS), a także leczenie i profilaktyka zakrzepicy żył głębokich i zatorowości płucnej. W przypadku ostatniego z wymienionych wskazań, na początku kwietnia firma uzyskała od Amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków pozwolenie na dopuszczenie do obrotu eteksylanu dabigatranu. Firma pracuje obecnie nad 90 projektami badawczo-rozwojowymi. W bieżącym roku finansowym Boehringer Ingelheim planuje wprowadzenie dziewięciu nowych badanych związków do II fazy badań klinicznych. „Wzmocnimy terapie w obszarze immunologii oraz chorób ośrodkowego układu nerwowego (OUN)”, zapowiedział Andreas Barner.
Zamknięcie roku 2013 – solidna struktura kapitału i finansowanie
„Możemy stwierdzić, że Boehringer Ingelheim przetrwała rok 2013 bez szwanku, mimo niekorzystnego rozwoju sytuacji w zakresie kursu walut” – oświadczył Hubertus von Baumbach, członek Zarządu odpowiedzialny za finanse. „Firma ponownie poczyniła znaczące inwestycje w badania i rozwój, przeznaczając na ten cel około 2,7 mld EUR, co stanowi 19,5% wartości sprzedaży netto.
Wzrost wartości środków finansowych do poziomu 7,5 mld EUR zapewnia firmie elastyczność finansową niezbędną do przyszłego długotrwałego, zrównoważonego wzrostu.”
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w roku 2013, w kwocie 1,8 mld EUR, zapewniły pełne pokrycie inwestycji. W zakończonym właśnie roku finansowym Boehringer Ingelheim zainwestowała łącznie około 600 mln EUR w aktywa materialne i niematerialne. Firma zwiększyła m.in. swoje moce produkcyjne inwestując 57 mln EUR w niemieckie zakłady produkcyjne w Dortmundzie i Ingelheim (produkcja inhalatora RESPIMAT®). Boehringer Ingelheim zainwestowała ponadto 23 mln EUR w rozbudowę zakładów produkcyjnych i chemicznego laboratorium badawczo-rozwojowego w Szanghaju w Chinach.
Leki dostępne na receptę w centrum zainteresowania
W ciągu ostatniego roku Boehringer Ingelheim osiągnęła wartość sprzedaży netto w wysokości niemal 11 mld EUR w obszarze leków dostępnych na receptę – jej najważniejszym segmencie biznesowym. Stanowi to wzrost o 1,4% po korekcie walutowej (–4,5% w ujęciu w EUR), oraz 77% łącznej wartości sprzedaży netto. Doustny lek przeciwzakrzepowy eteksylan dabigatranu okazał się po raz kolejny czynnikiem stymulującym wzrost. Najważniejszym produktem pozostaje tiotropium stosowane w leczeniu przewlekłej obturacyjnej choroby płuc.
Firma odnotowała wzrost o 6,3% po korekcie walutowej (–2,1% w ujęciu w EUR) w sprzedaży netto produktów dostępnych bez recepty. Wartość sprzedaży netto uzyskana w 2013 r. wyniosła tym samym około 1,5 mld EUR. Stanowi to 11% łącznej wartości sprzedaży netto. Kluczowe międzynarodowe marki – BUSCOPAN®, DULCOLAX®, MUCOSOLVAN® i PHARMATON® – ponownie były najlepiej sprzedającymi się, ogólnodostępnymi produktami zdrowotnymi.
W sektorze biznesowym farmaceutyków dla zwierząt, Boehringer Ingelheim przekroczyła w roku 2013 kwotę 1 mld EUR w zakresie wartości sprzedaży netto. Stanowi to wzrost o 4,5% po korekcie walutowej (+0,8% w ujęciu w EUR), a także osiem procent łącznej wartości sprzedaży netto. Najlepiej sprzedającym się produktem, przy wartości sprzedaży netto wynoszącej 260 mln EUR, była – podobnie jak w roku ubiegłym – szczepionka dla trzody chlewnej INGELVAC CIRCOFLEX®. Przy wzroście o 20,9% po korekcie walutowej (+16,2% w ujęciu w EUR), największy wzrost odnotowano w przypadku INGELVAC® PRRS – produktu stosowanego w celu uzyskania aktywnej odporności na choroby zakaźne układu oddechowego.
W obszarze biofarmaceutyków Boehringer Ingelheim osiągnęła w roku 2013 wartość sprzedaży netto wynoszącą 449 mln EUR.
USA, Japonia i Niemcy – trzy najważniejsze rynki zbytu
Trzy najważniejsze rynki – USA, Japonia i Niemcy – zapewniły firmie Boehringer Ingelheim w roku 2013 około 60% łącznej wartości sprzedaży netto. W Niemczech firma osiągnęła wartość sprzedaży netto wynoszącą około 1 mld EUR. W Japonii wartość sprzedaży netto osiągnięta przez firmę przekroczyła 1,8 mld EUR, natomiast w USA wartość ta wyniosła około 5,2 mld EUR. W zeszłym roku na wartość sprzedaży netto znaczący wpływ miały skutki związane z wahaniami kursów walut w USA i Japonii.
Perspektywy
Z uwagi na liczne wyzwania, w branży farmaceutycznej nie ma przesłanek do prognozowania dynamicznego wzrostu na przestrzeni kilku najbliższych lat. „Otoczenie rynkowe w zakresie produktów innowacyjnych nie będzie wcale łatwiejsze w bieżącym roku finansowym”, zapowiedział prof. Barner. „Mając to na uwadze, jak również biorąc pod uwagę wygaśnięcie niektórych patentów, spodziewamy się osiągnięcia przez naszą firmę w roku 2014 wartości sprzedaży netto porównywalnej z wartościami odnotowanymi w roku ubiegłym.
Więcej informacji na temat roku finansowego 2013 można pobrać ze strony internetowej Boehringer Ingelheim:
http://www.boehringer-ingelheim.com/news/annual_press_conference.html
• Raport roczny za rok 2013:
http://www.boehringer-ingelheim.com/news/annual_press_conference.html
Raport roczny jest dostępny również w postaci aplikacji (na iOS i Android) w App Store oraz w Google Play.
• Przewodnie przemówienia i prezentacje z dorocznej konferencji prasowej 2014:
http://www.boehringer-ingelheim.com/news/annual_press_conference.html#tabs-1-2
• Materiały wideo przedstawiające najważniejsze wydarzenia dorocznej konferencji prasowej 2014
http://www.boehringer-ingelheim.de/presse/jahrespressekonferenz.html#tabs-1-5