Firmy Sanofi i Boehringer Ingelheim rozpoczęły wyłączne negocjacje w sprawie zamiany aktywów przedsiębiorstwa
· Sanofi stanie się globalnym liderem w obszarze leków dostępnych bez recepty
· Boehringer Ingelheim stanie się drugą pod względem wielkości firmą działającą w obszarze ochrony zdrowia zwierząt
Paryż i Ingelheim — 15 grudnia 2015 r. — Firmy Sanofi i Boehringer Ingelheim ogłosiły w dniu dzisiejszym, że rozpoczęły wyłączne negocjacje w sprawie zamiany części przedsiębiorstwa. Proponowana transakcja składać się będzie z wymiany aktywów spółki działającej w obszarze ochrony zdrowia zwierząt („Merial”) o wartości 11,4 mld euro i aktywów firmy Boehringer Ingelheim działającej w obszarze leków dostępnych bez recepty (CHC) o wartości 6,7 mld euro. Działalność Boehringer Ingelheim w obszarze CHC w Chinach zostanie wyłączona z transakcji. Transakcja obejmie także płatność gotówkową brutto przez Boehringer Ingelheim na rzecz Sanofi w wysokości 4,7 mld euro.
Transakcja pozwoli firmie Sanofi stać się numerem jeden w rankingu firm działających w obszarze CHC z przewidywaną sprzedażą pro forma rzędu ok. 5,1 mld euro w 2015 r. (e) i globalnym udziałem w rynku bliskim 4,6%1. Wartość sprzedaży Boehringer Ingelheim w obszarze CHC (za wyjątkiem Chin) w 2015 r. szacuje się na około 1,6 mld euro; w dużym stopniu uzupełnia ona sprzedaż Sanofi w obszarze CHC, zarówno pod względem produktowym, jak i geograficznym. Segment CHC Boehringer Ingelheim poprawi pozycję Sanofi w Niemczech i Japonii, gdzie obecność Sanofi w obszarze CHC jest ograniczona, a także zwiększy obecność Sanofi w jej kategoriach priorytetowych. Sanofi uzyska dostęp do renomowanych marek leków rozkurczowych, leków na choroby przewodu pokarmowego, łagodzących objawy naczynioruchowe (VMS) i przeciwbólowych i osiągnie masę krytyczną w kategorii leków na kaszel i przeziębienie. Ponadto Sanofi znacząco rozszerzy swoją działalność w obszarze CHC w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Łacińskiej i Eurazji, co zapewni jej wielokrotnie wiodącą pozycję w kluczowych krajach i/lub kluczowych kategoriach produktów.
Branża ochrony zdrowia zwierząt jest bardzo atrakcyjną branżą pod względem innowacji, możliwości rozwoju i rentowności. Połączenie uzupełniających się wzajemnie atutów spółki Merial i firmy Boehringer Ingelheim stworzy drugą pod względem wielkości firmę odgrywającą wiodącą rolę na globalnym rynku ochrony zdrowia zwierząt ze sprzedażą pro forma rzędu ok. 3,8 mld euro w 2015 r. (e) z możliwością konkurowania o przywództwo w skali globalnej. Połączone portfolia produktów i platformy technologiczne w dziedzinie preparatów przeciwpasożytniczych, szczepionek i leków gotowych zapewnią połączonej spółce miejsce w kluczowych rosnących segmentach branży. Portfolia gatunków w wysokim stopniu uzupełniają się wzajemnie, przy wykorzystaniu doświadczenia Merial w dziedzinie zwierząt towarzyszących i drobiu oraz doświadczenia BI w dziedzinie trzody chlewnej.
„Wchodząc na ścieżkę wyłącznych negocjacji z Boehringer Ingelheim, zadziałaliśmy błyskawicznie, by zrealizować jeden z głównych celów strategicznych wytyczonych w naszym długofalowym harmonogramie do roku 2020, a mianowicie zbudować pozycje konkurencyjne w obszarach, gdzie możemy stać się liderem. Ta transakcja pozwoli Sanofi zyskać miano światowego lidera na atrakcyjnym rynku leków dostępnych bez recepty i wniesie wkład w postaci komplementarnego portfolio marek cieszących się wysokim uznaniem, co umożliwi tworzenie wartości dodanej w perspektywie średnio- i krótkoterminowej” — powiedział Olivier Brandicourt, M.D., Dyrektor Zarządzający, Sanofi. „Jestem przekonany, że Boehringer Ingelheim umożliwi spółce Merial w pełni wyrazić i rozwinąć jej potencjał na atrakcyjnym, lecz konkurencyjnym rynku ochrony zdrowia zwierząt”.
Niemcy staną się głównym centrum działalności Sanofi w obszarze CHC, obejmującej zwłaszcza kategorie leków na dolegliwości żołądkowo-jelitowe oraz na kaszel i przeziębienie, która skorzysta z silnego potencjału zespołów Boehringer Ingelheim. Sanofi zwróci szczególną uwagę na sprawy socjalne, jak również na umiejętności i delikatne kwestie związane z utrzymaniem pracowników.
„Priorytetem strategicznym Boehringer Ingelheim jest skoncentrowanie się na głównych specjalizacjach spółki i obszarach działalności prowadzonej obecnie na skalę globalną lub tych, które dają szansę wejścia na rynek globalny i stanowią priorytet wśród możliwości, jakie daje portfolio Boehringer Ingelheim” — powiedział Prof. Dr Andreas Barner, Przewodniczący Rady Dyrektorów Boehringer Ingelheim. „Dział leków weterynaryjnych Boehringer Ingelheim mocno angażuje się i nadal będzie się angażować w tworzenie nowych, innowacyjnych rozwiązań dla weterynarzy i właścicieli zwierząt. Nasza połączona działalność w obszarze ochrony zdrowia zwierząt znajdzie się na korzystnej pozycji dającej szanse na rozwój i objęcie roli globalnego lidera. Wierzę, że Sanofi umożliwi naszemu obszarowi CHC pełne wykorzystanie jego potencjału przy wsparciu ze strony zespołów reprezentujących wysoki poziom profesjonalizmu i zaangażowania”.
Lyon byłby kluczowym centrum operacyjnym działalności Boehringer Ingelheim w dziedzinie ochrony zdrowia zwierząt. Boehringer Ingelheim zobowiąże się do prowadzenia działań biznesowych, działań w zakresie badań i rozwoju i centrów produkcyjnych we Francji. Jako że rynek amerykański stanowi ważną część działalności biznesowej spółki Merial, sprawą szczególnej wagi dla Boehringer Ingelheim będzie utrzymanie tempa działań w Stanach Zjednoczonych. Boehringer Ingelheim zwróci szczególną uwagę na sprawy socjalne, jak również na umiejętności i delikatne kwestie związane z utrzymaniem pracowników.
W nadchodzących miesiącach przewidywane jest zawarcie wiążących umów po przeprowadzeniu konsultacji z odpowiednimi organizacjami społecznymi. Obecnie celem Boehringer Ingelheim i Sanofi jest zamknięcie potencjalnej transakcji w 4-tym kwartale 2016 r., pod warunkiem jej zatwierdzenia przez właściwe organy regulacyjne.
Sanofi zamierza wykorzystać część przychodów netto z transakcji do odkupienia udziałów. Biorąc pod uwagę przewidywane wyniki w obszarze CHC, transakcje odkupu udziałów i potencjalne efekty synergii, cała transakcja raczej nie będzie miała wpływu na zysk na jedną akcję dla spółki w 2017 r., a w następnych latach powinna przynieść korzyści.
Działalność firmy Boehringer Ingelheim w obszarze leków dostępnych bez recepty (CHC)
Boehringer Ingelheim Consumer Healthcare zajmuje ósme miejsce wśród największych firm na świecie prowadzących działalność w dziedzinie leków wydawanych bez recepty. W 2014 r. przychody ze sprzedaży Boehringer Ingelheim w obszarze CHC wyniosły 1,4 mld euro, co stanowi 11% sprzedaży netto Boehringer Ingelheim. Celem firmy jest tworzenie i pobudzanie do tworzenia inspirujących i trwałych rozwiązań, które skutecznie przyczynią się do rozwoju przemawiających do klientów firmowych marek globalnych. Wiodące marki w obszarze CHC Boehringer Ingelheim to lek przeciwskurczowy Buscopan® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 219 mln euro; sprzedawany głównie w Europie i Ameryce Łacińskiej), środek przeczyszczający Dulcolax® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 204 mln euro; sprzedawany w ponad 40 krajach z silnie zaznaczoną obecnością w Stanach Zjednoczonych), multiwitaminy Pharmaton® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 133 mln euro, większość sprzedaży koncentruje się w Ameryce Łacińskiej), lek przeciwkaszlowy Mucosolvan® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 165 mln euro, głównie w Chinach, Niemczech i Rosji) i Bisolvon® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 101 mln euro z fragmentaryczną obecnością na całym świecie, a zwłaszcza w Hiszpanii i we Włoszech) oraz lek przeciwkaszlowy Mucoangin®/Lysopaine® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 48 mln euro).
Działalność firmy Sanofi w obszarze leków dostępnych bez recepty (CHC)
W 2014 r. wartości sprzedaży Sanofi w obszarze CHC wyniosła 3,3 mld euro. Wiodące marki w obszarze CHC Sanofi to: leki przeciwalergiczne Allegra® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 350 mln euro) i Nasacort® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 114 mln euro), leki przeciwbólowe Doliprane® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 310 mln euro), No-Spa® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 109 mln euro) i Dorflex® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 90 mln euro), leki wspomagające trawienie Essentiale® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 235 mln euro), Enterogermina® (wartość sprzedaży w 2014 r. – 156 mln euro) i Maalox® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 98 mln euro), preparat do higieny intymnej Lactacyd® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 104 mln euro) oraz zestaw witamin, minerałów i suplementów diety Magné B6® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 88 mln euro). W 2014 r. 52,6% wartości sprzedaży w obszarze CHC wygenerowano na rynkach wschodzących, 21,2% w Stanach Zjednoczonych, a 20,3% w Europie Zachodniej.
Obszary CHC Sanofi i Boehringer Ingelheim połączone w skali światowej — kategorie priorytetowe (pro forma)
Źródło: Nicholas Hall & Company, rok obrotowy 2014
Kategorie globalne* |
Rozmiar segmentu w mld euro |
Sanofi + BI CHC |
Leki przeciwbólowe |
13,2 |
#2 |
Leki przeciwalergiczne |
3,1 |
#3 |
Leki na kaszel i przeziębienie |
17,2 |
#6 |
Preparaty do higieny intymnej |
0,8 |
#1 |
Leki wspomagające trawienie |
14,4 |
#1 |
Leki łagodzące objawy naczynioruchowe (VMS)2 |
27,6 |
#3 |
*Zgodnie z definicją Sanofi
O spółce Merial
Merial jest wiodącą, światową firmą ukierunkowaną na innowacje w dziedzinie ochrony zdrowia zwierząt. Spółka dostarcza bogaty asortyment produktów wpływających na poprawę stanu zdrowia i samopoczucia wielu gatunków zwierząt. Merial zatrudnia 6600 osób i działa w ponad 150 krajach całego świata. Szacowana wartość sprzedaży w 2015 r. wynosi 2,5 mld euro.
Trzy główne obszary działalności Merial to: zwierzęta domowe, zwierzęta gospodarskie i weterynaryjna ochrona zdrowia publicznego. Nasze produkty farmaceutyczne i szczepionki koncentrują się na profilaktyce chorób oraz ogólnym stanie zdrowia zwierząt. Działają na ponad 200 schorzeń i dolegliwości u wielu różnych gatunków.
Główne marki Merial w dziedzinie zdrowia zwierząt domowych to: Frontline®, Heartgard®, NexGard® i Purevax®; a w dziedzinie zdrowia zwierząt gospodarskich: Vaxxitek®, Eprinex®, Ivomec®, Longrange®, Circovac® i GastroGard®. Merial jest partnerem strategicznym w dziedzinie weterynaryjnego zdrowia publicznego; dostarcza organom rządowym szczepionek przeciw pryszczycy, wściekliźnie i chorobie niebieskiego języka.
W ramach naszego zaangażowania w innowacje i doskonałość Merial zaznacza swoją obecność w skali globalnej poprzez 13 centrów badań i rozwoju i 18 zakładów produkcyjnych. Pracujemy, mając na uwadze trendy globalne, takie jak wzrost liczby ludności, zwiększone zapotrzebowanie na białka zwierzęce, potrzeby rynków wschodzących, rosnące klasy średnie, kurczenie się zasobów i kwestie zrównoważonego rozwoju; dlatego naszym celem jest świadome i nieustanne wprowadzanie innowacji i dostarczanie rozwiązań spełniających potrzeby naszych klientów i zwierząt.
Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej www.merial.com
Pion ochrony zdrowia zwierząt Boehringer Ingelheim
Boehringer Ingelheim Animal Health zajmuje szóste miejsce wśród największych firm na świecie prowadzących działalność w dziedzinie ochrony zdrowia zwierząt. Pion ten dostarcza wiodących, innowacyjnych rozwiązań służących zapobieganiu i leczeniu chorób zwierząt. Zatrudniając około 4000 pracowników na całym świecie, firma Boehringer Ingelheim osiągnęła w 2014 r. sprzedaż netto w wysokości około 1,13 mld euro. Główne marki w portfolio leków weterynaryjnych Boehringer Ingelheim to: Ingelvac Circoflex® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 260 mln euro), Metacam® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 93 mln euro), Ingelvac PRRS® (wartość sprzedaży w 2014 r. — 74 mln euro), Duramune® wartość sprzedaży w 2014 r. — 69 mln euro) i Vetmedin (wartość sprzedaży w 2014 r. — 57 mln euro), co stanowi 8% bazy przychodów korporacji. Patrząc z perspektywy regionalnej, dorobek Boehringer Ingelheim wiąże się z jej działalnością w obszarze ochrony zdrowia zwierząt w Stanach Zjednoczonych, z większością infrastruktury badań i rozwoju i produkcji zlokalizowanej w tym kraju. Ostatnio firma poczyniła znaczące inwestycje w Hanowerze (Niemcy), a obecnie inwestuje w Chinach. Pion ochrony zdrowia zwierząt Boehringer Ingelheim zajmuje obecnie mocne pozycje w dziedzinie szczepionek dla trzody chlewnej i bydła, jak również w dziedzinie produktów farmaceutycznych do stosowania u zwierząt. W swoim ukierunkowanym na badania pionie Animal Health Boehringer Ingelheim ciągle inwestuje ponad 12% przychodów ze sprzedaży netto z działalności w obszarze ochrony zdrowia zwierząt w badania i rozwój.
Połączone przedsiębiorstwa Boehringer Ingelheim i Merial — kategorie priorytetowe (pro forma)
Kategorie globalne* |
Rozmiar segmentu globalnego w mld euro |
Boehringer Ingelheim + Merial |
Małe zwierzęta |
7,1 |
#1 |
Przeżuwacze |
5,8 |
#4 |
Trzoda chlewna |
2,6 |
#1 |
Drób |
2,4 |
#3 |
Konie |
0,6 |
#1 |
*Zgodnie z definicją Boehringer Ingelheim
O firmie Sanofi
Sanofi, globalny lider w dziedzinie ochrony zdrowia, odkrywa, produkuje i dystrybuuje rozwiązania terapeutyczne, koncentrując się na potrzebach pacjentów. Podstawowe mocne strony Sanofi to: leki przeciwcukrzycowe, szczepionki dla ludzi, leki innowacyjne, leki dostępne bez recepty, rynki wschodzące, ochrona zdrowia zwierząt i Genzyme. Firma Sanofi jest notowana na giełdzie w Paryżu (EURONEXT: SAN) i w Nowym Jorku (NYSE: SNY).
Boehringer Ingelheim
Grupa Boehringer Ingelheim jest jedną z 20 wiodących firm farmaceutycznych na świecie. Działa globalnie za pośrednictwem 146 podmiotów zależnych i zatrudnia ponad 47.700 pracowników. Prowadzi prace badawczo-rozwojowe, produkcję i sprzedaż innowacyjnych produktów leczniczych o wysokiej wartości terapeutycznej, przeznaczonych do stosowania w medycynie i weterynarii. Firma, założona w roku 1885 pozostaje nieprzerwanie własnością rodziny Boehringer, a jej centrala zlokalizowana jest w Ingelheim w Niemczech.
Głównym elementem kultury Boehringer Ingelheim jest zobowiązanie do działań zgodnych z zasadami odpowiedzialności społecznej. Trwałym fundamentem działalności firmy jest zaangażowanie w projekty społeczne, jakim jest np globalny projekt Making More Health, opieka nad pracownikami i ich rodzinami oraz zapewnianie wszystkim pracownikom równych szans. Współpraca i wzajemny szacunek oraz ochrona środowiska i zrównoważony rozwój stanowią nieodłączną część wszystkich przedsięwzięć firmy Boehringer Ingelheim.
W 2014 roku firma Boehringer Ingelheim odnotowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości około 13,3 mld euro. 19,9% wartości przychodów netto zainwestowane zostało w badania i dalszy rozwój.
Więcej informacji na stronie www.boehringer-ingelheim.com
Stwierdzenia Sanofi dotyczące przyszłości
Niniejszy komunikat prasowy zawiera stwierdzenia dotyczące przyszłości, zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o reformie przepisów procesowych dotyczących papierów wartościowych z 1995 r., z późniejszymi zmianami. Stwierdzenia dotyczące przyszłości są to stwierdzenia niebędące faktami historycznymi. Stwierdzenia te zawierają prognozy i szacunki oraz założenia leżące u ich podstaw, oświadczenia odnoszące się do planów, celów, intencji i oczekiwań dotyczących przyszłych wyników finansowych, zdarzeń, działań, usług, rozwoju produktów i potencjału, a także stwierdzenia dotyczące przyszłych wyników działalności. Stwierdzenia dotyczące przyszłości zasadniczo identyfikuje się poprzez takie wyrazy, jak: „oczekuje”, „przewiduje”, „uważa”, „zamierza”, „szacuje”, „planuje” i tym podobne wyrażenia. Mimo iż kierownictwo Sanofi uważa, że oczekiwania odzwierciedlone w tych stwierdzeniach dotyczących przyszłości są racjonalnie uzasadnione, inwestorzy są świadomi tego, że wybiegające w przyszłość informacje i stwierdzenia są obarczone niepewnością i różnymi rodzajami ryzyka, które w większości jest trudne do przewidzenia i pozostaje poza kontrolą Sanofi. To może spowodować, że rzeczywiste wyniki i trendy w rozwoju będą znacznie odbiegać od tych, które zostały określone w sposób wyraźny lub dorozumiany, lub przewidziane w informacjach i stwierdzeniach dotyczących przyszłości. Te rodzaje ryzyka i niepewności obejmują, między innymi, niepewność nieodłącznie związaną z badaniami i rozwojem, przyszłe dane kliniczne i analizy, także po wprowadzeniu do obrotu, decyzje organów nadzoru, takich jak Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) i Europejska Agencja Leków (EMA), dotyczące tego, czy i kiedy zatwierdzić lek, urządzenie lub biologiczne zastosowanie przedłożone do produktu kandydującego, jak również decyzje tych organów dotyczące etykietowania i innych kwestii, które mogą negatywnie wpłynąć na dostępność produktu kandydującego lub możliwości jego wykorzystania w celach komercyjnych, brak gwarancji, że produkt kandydujący—o ile zostanie zatwierdzony — osiągnie sukces handlowy, przyszłe zatwierdzenie i sukces handlowych alternatywnych rozwiązań terapeutycznych, zdolność Grupy do wykorzystania zewnętrznych możliwości rozwoju, trendy w zakresie kursów walutowych i obowiązujące stopy procentowe, wpływ inicjatyw w zakresie kontroli kosztów i ich późniejsze zmiany, przeciętna liczba akcji pozostających w obrocie, jak również tych, które są przedmiotem dyskusji Sanofi z Komisją Papierów Wartościowych i Giełdy (SEC) i AMF lub zostały zidentyfikowane w rejestrach publicznych, włącznie z tymi czynnikami, które zostały wymienione w rozdziale „Czynniki ryzyka” i „Ostrzeżenia dotyczące stwierdzeń dotyczących przyszłości” raportu rocznego Sanofi na formularzu 20-F za rok kończący się 31 grudnia 2014 r. Za wyjątkiem przypadków, gdy wymaga tego obowiązujące prawo, Sanofi nie podejmuje żadnych zobowiązań dotyczących aktualizowania lub korekty informacji lub stwierdzeń dotyczących przyszłości.
Referencje
1Nicholas Hall & Company, mat. za 3. kwartał 2015 r.
2Witaminy, minerały i suplementy diety